AYAĞIMIN TOZUYLA



Dört buçuk aylık bir aradan sonra İstanbul'dayım.

Pazar sabahı evime gelip oğlumla kahvaltımı yaptım ve ayağımın tozuyla ilk iş Hatice'ye kahve içmeye gittik. Ben yokken düşmüş yine ve kolunu kırmıştı, üç operasyon geçirdi, yarın dördüncüye girecek. Söz vermiştim, döner dönmez ilk işim sana kahveye gelmek olacak diye. Berbat günleri atlatmış, yüzü gülüyordu. Özlemişim sohbetini, bol kahkahalı güzel bir kahve keyfi yaptık. 

Eve dönüp bir çorba kaynattım hemen ve kardeşler buluşmasına gittik oğlumla. 

Üsküdar Belediyesi Nevmekan adı altında son yerini Tarihi Selimiye Hamamını restore ederek Nevmekan Selimiye Kültür Merkezi olarak açmıştı. Sosyal medyadan takip edip fotoğraflarını görmüştüm ama gidememiştim. Buluşmamızın burada olması ne iyi oldu. Geniş ve ferah bahçesindeki masalardan birine oturup bir şeyler yedik içtik önce. Sonra içeriyi görelim dedik. İç kısımda yine kafe lokantaya ait masalar var, insanlar yiyip içiyor ama girer girmez zaten bir hamama adım attığınızı hemen fark ediyorsunuz. Ortada mermer havuz karşılıyor sizi, kafanızı kaldırıp üst katlara baktığınızda tahta tırabzanların arkasındaki eski hamam odalarını görüyorsunuz. Bunlar kütüphane ve ders çalışma odaları olarak düzenlenmiş. Girişten sola saparak müze haline getirilmiş olan esas hamam kısmına giriliyor. Burada tam ortada camla kapatılmış büyük kısım hamam suyunun ısıtılması için yapılmış tertibatı gösteriyor. Camın üzerinde yürüyerek hem bu tertibatı hem kenarlardaki mermer kurnaları inceledik. Yıkanma odalarında mankenlerle canlandırma yapılmış. Hamam araç gereçleri de sergileniyor buralarda. Odalar alt kısımdan camla kapatıldığı için girilmiyor, dışarıdan bakılıyor. 

İlk defa 2017 yılında Gaziantep'te Hamam Müzesini gezip hayran kalmıştım. Selimiye Hamamı da aynı hayranlığı duyurdu bana. Güzel restore edilmiş, Üsküdar Belediyesini kutlarım. 

Hamamı III.Selim yaptırmış, Selimiye Külliyesinin parçası olarak. 1802 yılında tamamlanmış. Nizam-ı Cedid ordusu askerlerinin temizlik ihtiyaçlarını karşılamış yıllarca. Daha önce burada Kavak Sarayı Hamamı varmış, bu eski hamamın temellerinden de yararlanılarak yerine yapılmış. Uzun yıllar depo olarak kullanılıp bakımsız kalmış. Üsküdar Belediyesi burayı restore etmek için kiralamış ve 2021 yılında Nevmekan Selimiye olarak açmış.

Bir kez de yalnız başıma gitmeliyim sanırım. Daha detaylı incelebilmek ve tarihin kokusunu, mekanın ruhunu tam hissedebilmek için. 

Özlediğim İstanbul güzel karşıladı beni, özlemimi bilmiş gibi.

Gitmeden daha gezilecek çok yer var, bakalım... 

      

FOTOĞRAFLAR: Çiğdem Demirel


Yorumlar

Popüler Yayınlar