VEDA - TİYATRO

                          

Geçtiğimiz Pazartesi akşamı harika bir sürprizle Cemal Reşit Rey Salonunda harika bir tiyatro oyununun galasında buldum kendimi. Can arkadaşımın, dostumun eşi bize bu galada davetiye ayarlamış. 

Yazar Ayşe Kulin'in biyografik romanı VEDA'yı Nedim Saban uyarlamış, yönetmiş ve ortaya çok güzel bir oyun çıkmış. Roman uyarlamaları genellikle çok başarılı olamıyor; kitapla tiyatro ya da sinema arasında uyumsuzluklar hemen göze çarpıyor. Fakat bu uyarlama çok başarılı olmuş doğrusu, benim hoşuma gitti. Ayşe Kulin'in hemen tüm eserlerini olduğu gibi VEDA'yı da okudum hem de çıkar çıkmaz ilk baskısından. Elimden bırakmak istememiştim; bunun bir nedeni yazarın sürükleyici ve usta dili diğer bir nedeni de benim biyografik ve tarihi roman tutkunu olmamdır. Romanda Osmanlı İmparatorluğunun son günlerinde, işgal altındaki İstanbul'da bir konakta yaşananlar anlatılıyor. Son Maliye Nazırı ve ailesi aracılığıyla o dönemin adeta resmini çizen roman, çökmekte olan bir tarih ile yeni bir gelecek arayan Milliciler arasında sıkışan o dönem Osmanlı aydınının da öyküsünü dile getiriyor. 


Bu, bir Kurtuluş Savaşı hikâyesi değil ama emperyalistlerin ülkemiz üzerindeki emellerine ve düşman altındaki İstanbul'un kaybına yoğunlaşan bir hikâye aslında. Cumhuriyetin kurulduğu ilk günlerin getirdiği değişim sancılarının gerilimli atmosferi de var oyunda. 

Cumhuriyetimizin 100. yaşı için çok uygun düşmüş.

Oyundaki başrol Nevra Serezli'ye verilmiş, çok da iyi olmuş. Bu usta sanatçıyı bir kez daha sahnede izlemek kısmet oldu böylece. Konaktaki ailenin yaşlı üyesi Deli Saraylıyı ne güzel oynadı. (Romanda Saraylıhanım diye geçiyor.) 

Bu bir Gala olunca oyun öncesi ve sonrası birçok sanatçı ve tanınan kişilere rastladık haliyle. En başta yazar Ayşe Kulin'e tebriklerimi iletmek, Nevra Serezli ile hatıra fotoğrafı çektirmek unutulmaz anılarım arasına girdi. Bir de Füsun Önal, oyun öncesi kokteylde karşımda görünce hemen yanına gidip, "Ben sizi altı yaşımda Senden Başka şarkınız ile tanıdım." deyiverdim. "Ah, evet 1973 yılıydı." dedi ve küçük bir sohbet yaptık. Fotoğraf çektirme teklifi yapmaya çekinince kendisi söyledi, "İstersen bir fotoğraf çektirebiliriz." diye. Samimiyetini özellikle sevdim. 

Fırsat bulup izlemek isterseniz oyunun gösterimi devam ediyor. Kesinlikle tavsiye ederim.






Yorumlar

Yorum Gönder

Popüler Yayınlar